Tuesday, October 21, 2008

My First Day @ Nursery

"saya bangun awal arini..saya tengok papa dan mama saya turut bangun awal..sejak saya lahir, tak pernah saya lihat mama bangun awal seperti hari ini...kemudian,mama bawa saya ke satu tempat..mana mama nk bawa saya ni? nak pegi open house lagi ke? dah 2 hari mama bawa saya jalan2, saya penat tau...kesian kt saya. sampai di satu tempat ni, saya dapati ramai nya kawan-kawan saya...saya suka sangat. lepas mama susukan saya, saya pun tido seperti biasa..." this entry written by Qaisara..hehehe...

sepanjang sara di nursery, hati mama ni tak brp tenang..asyik teringatkan sara je..apela cite anak mama kt sana. tak pernah berjauhan dengan sara selama 2bulan yg lalu...pegi mana2 mesti bawa sara..tak pernah ditinggalkan. lunch time mama makan pn tak tenang..takley fokus. kepala terbayangkan sara dah. even smlm ada jamuan hari raya, mama tak berselera makan. makan pn laju2...

1.35pm, mama sampai kt nursery..sampai2 je tgk sara nyenyak tido..alahai anak mama..wanginye...dh siap dimandikan,nmpk tenang bersih je muka. mama kejutkan utk BF pn sara tak bangun2...sudahnye mama main2 ngan baby lain lah...pengasuh sara inform kt mama sara kuat nyusu...susu yg mama tinggalkan 4botol dh tinggal 1 botol...alamak..mama risau sara kelaparan. mama dh pump susu tghri smlm tapi mama tak bawak la kt nursery coz itu utk bekalan ari ni...mama berdoa dlm hati supaya cukuplah 1 botol yg ada tu utk sara sementara tunggu mama balik keje kul 5. kalau tak cukup gak, mama pesan kt pengasuh kasi air masak (nak buat mcmane..mama takde transport nk datang anta susu semula..mama datang situ pn tumpang moto member..klu membe mama ada keta bolehla pinjam)

Allah itu Maha Mengetahui...Dia paham kesusahan hati mama..Sara pn faham kesusahan hati mama..Kul 3lbh mama call pengasuh, dia inform sara masih tido lagi..mama lega sangat. then kul 5 mama call lagi sblm keluar office..pengasuh inform sara dh tido semula after abiskan susu yg tinggal sebotol tu..dia tak nangis pn.abis je 1 botol tu dia sambung tido.alhamdulillah, lega hati mama...

sampai je kt nursery ptg semalam terus mama simpan susu EBM dlm fridge..semuanya ada 3botol (13oz)..balik rumah mama ambik EBM beku lagi 4botol (12oz)..tak cukup lagi taktaula kan..bila mama tgk sara,eh dh bangun anak mama nie..dia diam jek. tak lama pastu kin dia dh 'bau mama', baru kuar suara merengek dia..bila mama angkat je terus diam..terus mama BF sara....laju je isap. lapar ke anak mama ni..sian dia..esok sara minum puas2 je..mama dh tinggalkan stok susu utk sara..

Berlalu sudah seharian sara di nursery smlm..alhamdulillah, sara ok. tak byk ragam..nenek segamat sampai call mama lagi tny pekembangan cucunya kt nursery. risau benar atok ngan nenek sara ni. diorg risau, mama bekali2 ganda risau pk tentang sara...tapi mungkin sara dh boleh faham keadaan mama ngan papa dia yg takley menjaga dia sepenuh masa...lagipn a night before, papa cakap2 pujuk2 sara jgn nakal2 kt nursery...(mama penah baca artikel..dimana kalau kita nak bagi nasihat/pesanan pada anak2..becakaplah time dia tido, ini kerana minda separuh sedar nye masih boleh memproses maklumat yg diterima..)

*Masa mama nk change diapers sara mlm tadi, tetiba sara pusing mengereng..laju jek..lama gakla...tekejut mama..dlm masa yg sama happy and terharu..adakah sara dh nak mula meniarap? cepatnye progress anak mama ni...sara baru berusia 2bulan 3hari..(teringat cerita BF consultant masa mama attend antenatal class dlu, baby yg diberi susu ibu progressnya lebih cepat dr baby yg diberi susu formula...ternyata benar apa yg disampaikan oleh beliau)

3 comments:

Elyn said...

saya bule bygkan camne la perasaan x keruan bile 1st day tggl kan bb ngan org len..... saya yg tggl kan baby ngan MIL pun ssh ati inikan pule u yg tgglkan ngan org len .....sbr byk2 n doa byk2

lovelymummy said...

tu la elyn..sedey sgt..tapi apekan daya...kalau duitku byk,sure da benti keje.huhu

e.l.i.s.s.m.i.e said...

Qaisara,ummi saya pun x keruan hantar saya ke pengasuh..salam kenal2..loves,Nuha..
http://elissmiejunior.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...