Monday, September 7, 2009

asam pedas ikan pari. (resipi temurun mak mertua)

Atas request sorg sahabat baik, sya taruk resipi asam pedas pari yg sya masak 2minggu lepas..

sya dpt resipi ni dr mak mentua sya. 

sya tengok je dia buat, pastu try..taktaula ok ke tak..sya tak penah try masak utk mak mentua lagi..sya kan menantu 'hantu'..hahaha..tapi aritu ada lori gula terbalik kt bwh rumah sya..soo aritu tak menjadila asam pedas..jadi masam manis pedas..hahaha..tapi abis licin jugak kami sebat. sbb ikan pari mmg fav sya. =)

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 - 4 ketul ikan pari - ikan apa2 pn tak kisah
2 kuntum bunga kantan (klu adala,xde takpe.)
5/6 tangkai daun kesum
1/2 mangkuk asam jawa
1 mangkuk cili kisar 
3/4 camca teh serbuk kunyit
1 - 2 biji tomato
Garam dan secubit gula
1biji bwg besar
3 ulas bawang putih
1 inci belacan (tumbuk lumat)
700 ml air (atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)

Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk lumat hingga naik bau, masukkan serbuk kunyit dan masak sekejap.
Tambah cili kisar dan sedikit garam, masak hingga pecah minyak. Guna api sederhana.
Tuang air dan masukkan bunga kantan dan daun kesum. Bila mendidih, masukkan ikan pari dan juga air asam jawa.
Tambah tomato dan secubit gula, masak hingga ikan masak. Rasa jika perlu tambah garam. 

ckp psl makan pn bosan gak bulan2 pose ni..wt betambah lapo lagi..

ni saje nk selit gamba antu bungkus dlm bilik tido kami...bermain 'cak-cak' lagi..

rupa2 nya....

antu bungkus itu adalah si cilik ini.. =)

mama...baba cak!!

p/s - semalam tersenyum sya tengok telatah baru sara..dia 'bijak' menepis/tolak ke tepi kain buruk yg beselerak di lantai dapur yg menghalang laluan dia (dia kan masih merangkak..malas nk bejalan tanpa dipimpin). hehehe...so sweet. 

1 comment:

Farah said...

banyaknye bahan nak buat asam pedas ni..tp rasanye mesti marveles!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...