Tuesday, September 15, 2009

bersyukurlah..

ucaplah alhamdulillah...
syukur kita kepada Allah...

-lirik lagu syukur nyanyian Raihan-

arini tetiba datang 'mode sedey/sayu' dlm diri sya..
'emosi' tercuit dek terbaca entry blogger friend sya ini..dan ini..
jujur sya katakan, sya dtg dr family yg sederhana (pada ketika ini)
tapi bila kami berkumpul adik beradik, cerita yg sama seringkali direpeat..sejak sya kenal erti hidup..
tersingkaplah realiti kehidupan keluarga sya dahulu..
jarak usia saya dengan abg sulung sya adalah 25tahun..
ye..umur abg sulung sya seusia 52thn kemerdekaan negara kita..
kami 10org beradik semuanya..(tidak termasuk sorg adik lelaki ibu tiri sya ye..)
realitinya kehidupan kami dahulu kakak sya ceritakan lebih susah/daif dr 'mereka' yg dipaparkan seperti dalam rancangan Bersamamu TV3 tu..
kalau dilihat, ada juga mereka tu tv, mesin basuh, kemudahan air paip, keadaan rumah yg baik..

tapi bila sya mendengar kepayahan keluarga sya, hampir menitis air mata..
sya tidak dpt menyaksikan keadaan itu..yela sya merupakan anak generasi 80-an.
kakak sulung sya disuruh berhenti sekolah ketika darjah 3 demi menjaga adik2 yg masih kecil..
rumah kami dibuat dr buluh...beratapkan nipah. kalau hujan mmg terkena tempiasnya..
di kampung kami pada ketika itu, keluarga kamilah paling susah..
air paip takde..nk mandi pn terjun sungai.. membasuh pakaian/memasak makanan semuanya dr sungai itu..ketika tu, air sungai tu masih lagi tidak tercemar. tapi, zmn sya lahir sya tetap penah merasa mandi di sungai tu masa kecik2..

penah satu ketika, arwah mak sya meminta 2org kakak sya pegi menagih sebaldi air di rumah jiran..bukan air yg dapat tetapi cacian dan ludahan air liur di muka yg dorg dapat..sya menangis bila dpt tahu psl ni..sya kenal sgt makcik tu tapi makcik tu pn dh takde didunia ni..
kakak sya cerita lagi, kalau nk makan nasi berlaukkan ikan pn susah..nk makan ikan pn kena mengail di sungai..ubi kayu jadi menu tetap mereka..

bila sya lihat gambar yg ada dlm album lama, (itupn gambar tumpang kamera org).. tergambar kesusahan keluarga sya ketika itu..
mmg semuanya bukan rekaan..
kalau ada jemputan kenduri kawin, mak sya ditegah membawa anak2 bersama..sebab anak kecil ramai..pulak tu mesti makan banyak..nanti lauk kenduri abis pulak..sebab tu org tak suke kt keluarga kami..

kenapa saudara mara tanak tolong? cmne diorg nk tolong, keluarga mereka pn sama susah mcm kami.. tapi nasib adik2 ayah sya baik..mereka mendapat peluang untuk menjadi salah seorg peneroka tanah di felda trolak. skrg ni pakcik sya semua tinggal di sana.. tapi ayah sya tidak bernasib baik..maka tinggal lah keluarga kami dlm kedaifan..

tapi syukur, pelajaran tetap diutamakan.. walaupn mak dan ayah sya tak tahu membaca/menulis tapi kesedaran mereka utk memberi didikan kepada abang dan kakak sya tinggi..berkat doa mereka, lahirlah seorang anak dr kampung sya yg petama kalinya menjejakkan kaki ke univeriti..bukan setakt di sini tapi di luar negara iaitu kakak sya yg satu ketika dahulu penah diludah dimukanya sebab meminta belas dr jiran utk sebaldi air..sejak dari itu, barula jiran yg dahulunya puas menghina kami mula memandang kami..baru lah mereka hendak bergaul dengan keluarga kami..kalau dulu,pandang sebelah mata pn tidak...

tapi keluarga kami tidaklah jadi senang lenang secara drastik..masa sya lahir, kakak sya cakap barulah ada elektrik kt rumah sya..masa tu rumah pn dh dibina lain..tapi sya tetap merasa tempias kesusahan mereka walau tidak sesusah mereka dulu..
sya tak malu mengaku satu ketika dulu sya penah ikt arwah mak sya menoreh getah..sya dengan 3orang anak sedara sya masih kecik ketika tu..masa tu kami berusia dlm lingkungan 7thn-5thn-4thn.seawal pagi kami ikt arwah mak sya beserta kakak sya kutip getah sekerap..lepas kutip getah tu kami sama2 tolak basikal jual getah tu kt kedai cina apeng. lepas jual getah, kami disuruh mandi di sungai yg sama kakak2 dan abg sya penah mandi ketika mereka kecik dlu..segala gigitan pacat/lintah tu dh jadi biasa pada kami...tahun demi tahun, alhamdulillah kini segala kepahitan/kesusahan yg kami alami tu sedikit demi sedikit hilang..

namun sya sedikit terkilan kerana arwah mak sya pergi ketika sya masih ditingkatan 3. masa tu, abang dan kakak sya belum habis belajar..arwah mak sya masih menoreh getah sampai saat dia terlantar sakit..tapi janji dia dh sampai dulu, dia pergi sebelum sempat melihat anak2nya berjaya seperti sekarang..cuma ayah yg tinggal skrg ni..alhamdulillah, skrg ayah dh boleh berehat..merasa hasil titik peluh dr tulang 4keratnya membesarkan kami 10beradik.

ayahku yg kucintai...


sebahagian dr ahli keluargaku..


anak sedara sya yg merangkap kawan sepermainan dr kecil..sama2 tolak getah sekerap jual kt kedai cina apeng.


kawan baik sya di kg..dia juga senasib sya..penah jual getah sekerap orang tuanya bersama adik2 yg masih kecil..sekarang keluarganya juga hidup senang. =)

sya cerita kisah ini bukan niat utk membangga diri..tapi sbg panduan/pengajaran bukan pd org lain tapi pada sya dan anak2 sya..supaya mereka sedar dr mana asal usul mereka..sebabkan tu sya berazam utk tidak terlalu memanjakan anak sya dengan kemewahan..biarlah besederhana...supaya dia tidak akan alpa..disamping tu, sya juga nk menyedarkan segilintir insan yg adakalanya alpa dengan keadaan sekeliling...jgn kita rasa selamanya kita di atas, kita akan tetap di sana..hidup ini ibarat roda...satu masa ketika dahulu mungkin kita diatas, tapi mungkin esok lusa kita jatuh kebawah...selagi kita masih bernafas di bumi Allah ni, bykkanlah kita bersyukur ats nikmat yg dikurniakan Allah..kalau kita ada rezeki lebih, sedekahlah pada mereka yg memerlukan bantuan...jgn kita lupa pd mereka yg susah tu,mungkin hari ini hari mereka, esok lusa belum tau lagi...ingat, nasib kita tak selamanya begini....

p/s - adakalanya sya penah meluahkan keluhan hati pd husband, tapi dia sering mengingatkan sya...jgn kita pandang mereka yg di atas..cuba kita tengok mereka yg dibawah kita...susah kita, ada lagi org yg susah dr kita..jadi besyukurlah dgn apa yg kita ada...insafnya sya..

5 comments:

Cikpid said...

oho..nangis weh aku baca entry ko ni..serius..

Aku pon org susah gak dulu..dulu kalo nk beli ayampercik kat pasar..mak bg duit beli seketul jek..aku kdg2 rase x puas ati..sbb seketul tu kene kongsi ngan adik2 yg lain..bile tanye mak nak tak..mak aku ckp taknak..tak minat..

lps tu aku cakap dlm ati..bsr nnti aku dh keje..aku beli aym percik ni aku sorang jek mkn..

skang aku mmpu beli 1 cucuk aym percik tu utk aku sorang..tp aku mkn x abis pon..sbb mkn sorang mana sama mcm mkn ramai2,,mkn ramai sdp btol..

Skang pon aku sdr masa mak aku cakap x minat tu..sbnrnye bukan x minat..tp die beralah utk anak2..biar die x makan..asalkan anak2 mkn..

Farah said...

sedihnya saya baca kisah lin ni..sampai ati diorg ludah kakak lin sbb nak mintak air..takde hati perut ke?

saya pon susah jugak tapi takde sesusah kluarga lin..tp saya bangga sbb dengan lahirnye dalam keluarga susah la byk mematangkan saya dan saya mampu jugak jadi org berguna mcm skang hehe..

selamat hari raya lin!

tentu seronok kan raya dgn adik beradik yg ramai..meriah!

azzamoro said...

sedih baca citer ko. tak taupun ko family ko susah macam neh dulu... yerp kesusahan itu mematangkan. then, buat kita tak jadik lupa diri. kalau nampak benda yg indah, jgn lupa tengok ke bawah. lagi ramai yang hidup tak sesenang kita walaupun sederhana. so, kene selalu bersyukur.

Arin said...

salam lin..selamat hari raya dan semoga perjalanan pergi dan balik kemana-mana di lalui dengan selamat..

mariaariffbaby said...

salam perkenalan yer awak..

setiap manusia..pasti ada liku perjalanan idup..
but rite now, kita dah berjaya kan..
congrate!

jadikan pglmn idup..as satu learning yang terbaik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...