Wednesday, January 20, 2010

baik dan buruknya 'diet' sesuka hati..



picture credits to google.

aku bukan tak nak berdiet.tapi, pada aku ada baiknya kita 'rearrange our daily schedule'.itu antara pengajaran yang aku dapat mlm tadi selepas menonton oprah show @ hallmark channel.

ada yang tengok tak semalam? kita nk ke alami nasib yg sama seperti Michael Hebranko sampaikan pihak bomba terpaksa angkat dirinya dengan menggunakan forklift untuk dibawa ke hospital?dia terlantar selama 3thn atas katil gara-gara diet yg ekstrem.penurunan beratnya yg mendadak(berat asal tak silap saya 1000paun) selama 19bulan betul2 mengujakan dirinya.until 1 day sebabkan terlalu gembira dengan kejayaan tu,dia celebrate dengan teman-teman, of course la celebrate tu ‘makan’..he think after 19month dia berdiet, so dia berfikir apa salahnya harini dia makan sepuas-puas hatinya..ala macam balas dendamla kan?since that moment, selera makannya makin teruk..until berat nye naik semula 900paun.gile tak?but now dia dh ok..boleh klik sini for details

so pada aku, kalau betul-betul nk diet, memang kena teruskan jugak sepanjang hayat...pada pendapat aku lagi, untuk amalkan cara diet yg betul, amalkan pemakanan yg berkhasiat dan pastikan kita exercise atleast seminggu sekali..

hm...aku nk kena ajak husband join sekali ni..kebetulan pula husband fara nak kasi free consultation..so why not we also take this opportunity kan?

matlamat aku bukan nk kurus tapi 'badan sihat, otak pun cergas'

bila minda dah cerdas, nak berfikir pun mudah..delivery(prestasi kerja la plg utamanya) pun semestinya berkualiti coz lately aku rasa diri sedikit 'mandom'for me, tak salah asalkan tidak terlalu ekstrem berdiet dan mestilah berterusan...tetapi, fikirkan jugala akibatnya dari segi jangka panjang ok..

itu saje ngomelan aku pagi ni..arini busy sikit coz this morning,ada kick-off project until 1pm.

u guys macamane pulak?apa pendapat u all dengan amalan diet?

3 comments:

Elyn said...

hasrat hati nk berdiet secara sihat... tp byk tul dugaan nyer lin. mesia ni kan mknn byk gile hehehehhe (alasan lagik)

Confession of a Coffeeholic Mama-Miya said...

to me, whatever it is, kena la sihat & tak berlapar.

i takde nak kuruskan badan, but helping hubby nak fit. so sarapan dia we soup/bubur (pumpkin, lentils, minestrone, tomyam campur, soup sayur), lunch i bekalkan salad + chicken/tuna/salmon...dinner makan nasi berlauk yg low calorie. wajib makan sebelum magrib. snack buah & kekacang saje.

after trying this, mmg badan rasa segar skit & takde rasa malas2 or letih by the end of the day. badan hubby i tak tau la, my body dulu leh cubit perut & dpt besar aje cubitan tu. now dah kecik dah. :D

kat msia i rasa susah nak amalkan gini sebab dok makan luar & byk sgt choice makanan..hahaha..kat sini masak sendiri semua..so nak tak nak, bedal aje apa yg ada.

Farah said...

cepat2 kasik email lin hehe nanti takdele lambat sangat tunggu turn..

btul yang penting badan sihat dan otak cerdas haha..kurus sangat pon tak elok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...