Thursday, January 7, 2010

belalang dan epik dongeng klasik


Belalang Oh Belalang

Belalang oh belalang
Belalang oh belalang
Hey

Niat di hati
Nak mengembara
Guru dicari
Ilmu diminta

Belalang oh belalang
Belalang oh belalang
Hey
Bukannya nujum
Bukan temberang

Budak ni geliga otaknya
Bukan sebarang

Apa nasibnya
Belalang di rantau
Baiklah hendaknya
Janganlah dirisau

Dapatkah ditunjuk
Jalan yang gembira
Nasib yang buruk
Akhirnya bahagia

Belalang oh belalang
Belalang oh belalang
Hey

Akalnya panjang
Hatinya terang

Belalang oh belalang
Hey hey
Belalang oh belalang

Mengubah nasib
Menjadi senang
Ke mana pergi
Disayang orang

sape layan drama belalang?
o..sya layan.tak tipu.and pada saya seronok.disamping seronok tengok kepetahan adik haziq,sya suka dengan jalan cerita setiap siri. malam tadi saya tengok kisah belalang jumpa tanggang yang derhaka..

pada pendapat saya lah, kalau memang wujud watak 'belalang' dalam cerita dongeng klasik ni (si tanggang, luncai, pak pandir, kisah batu belah batu betangkup..and etc..tak larat aih nk taip kt sini), dan tentu kisah2 ni takkan menjadi sebutan berzaman-zaman.entah-entah, silap hb tak wujud pun kisah-kisah tu..ataupn plot cerita dah jadi lain..yela..kata semua ni kisah tauladan..tu yg kuar statement..'jgnlah derhaka pada ibu macam si tanggang,nanti kena sumpah jadi batu'.klu kisah-kisah ni dh jadi lain, apa perumpamaan yg nk dijadikan contoh pulak?tak gitu?hehehe...

contoh kisah malam tadilah..sebabkan adanya belalang lah, maka mak si tanggang yg huduh dan busuk psl tak penah mandi tadi ni dh berubahmenjadi cantik/wangi. si tanggang yang mulanya tadi malu tanak mengaku makcik yg hodoh tu adalah mak dia,akhirnya terus peluk mak dia..ye la nk jaga standard sbb bini anak raja/cun.. jadinya, kisah pn dh jadik lain..mak tanggang pn tak terluka hatinya..dan tanggang pn tak disumpah menjadik batu.....besaq sungguhla jasa si belalang ni kan???

okla..cukupla membebel..motif entry ni nk bgtau, masa saya kecik2 dulu(umur 5thn cmtu kot), boleh dikatakan tiap2 ari mesti minta upah dr pengasuh sya-arwah makcik nab. asal datang rumah dia je, 'makcik nab,arini ceritala kisah pak pandir tu..sambung cerita semalam tu'...dan, makcik nab mmg tak penah jemu akan ulang cerita tu..kisah kulop kecik dan kulop besarla,luncaila, lebai malangla,tanggangla..macam2..hehehe...so,agaknya sara esok cmne eh?
semalam dia kusyuk betul tengok belalang..sampai mendongak kepala tu tengok belalang.hehehe...

dia siap tepuk amai-amai lagi bila sya nyanyi lagu tema belalang.hehe

6 comments:

arin said...

belalang nih best tengok..santai je..

tHrEE oF us said...

betty pon suka tgk belalang!! siap nyanyi joget² skali.. ngaaa~~

Confession of a Coffeeholic Mama-Miya said...

wah wah wah, pandai dia tgk cerita.

iem said...

wah2 nk dia tgk ceta yek..
faiq kuranglah tgk rancangan tv..
asyik2 suruh bukak barney huhu

ibu_arifa said...

salam kak lin,

pasal gigi anak tu, saya dah bawa anak saya gi check dah..mula2 tu ingat nk minta diorg tunjukkan / bg nasihat cara nk berus gigi anak/nak jaga gigi anak..tp bila sampai2 klinik..terus kena masuk bilik doktor gigi,

semasa dok tunggu giliran..saya ada terbaca poster yg bgtau"anak kita kena check gigi sejak umur 1 tahun, w/pun gigi mereka ok..tp utk nk biasakan diri dgn proses 'gigi di periksa' oleh doktor gigi tu.

ada saya citer kat dalam entry bulan Dis hari tu..kang taip kat sini pun ulang benda yg saya jugak..kak lin tgk lah entry tu yer nnt :)

saya gi checkup gigi dalila kat klinik gov jer (klinik yg monthly checkup biasa tu) ..tapi tiap2 kali nk p tu puas lah berdoa dalam hati agar dapat nurse yg support BF ni, risau hati ku terguris dek kerana 'kata2 berbisa' sbb berat dalila yg comel tu. 9kg++

lin muhamad said...

arin-yes..tak jemu tengok belalang.

cik jeela - amboi betty..sakan eh bejoget.hehee


mama-miya - sara dh cm mama dia,suka tgk tv.hehe

iem - oo...semua budak suka barney.sara suka esp part nyanyi lagu 'iloveu'..ehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...