Thursday, March 4, 2010

ni keputusan aku..

hm.....bila baca komen-komen entry aku nak bersara atau tidak yang ni dengan yang ni,
aku rasa kebanyakan memberi komen yang positif..cuma ada yang tak menepati jawapan yang aku harapkan..tapi aku tetap ucapkan terima kasih atas moral support dari korang semua. sayanglah korang, aku terharu. ada juga yang prihatin..huhu

tapi, aku harap korang tak salah faham..aku BUKAN NAK QUIT BREASTFEEDING..aku NAK STOP PAM SUSU. atas alasan SARA REJECT EBM.

semalam aku tinggalkan stok 1 botol 4oz..and petangnya aku ambik sara, susu tu tak berusik..teacher nya maklumkan sara memang tak nak minum..air masak sebotol aku bekalkan habis licin..(tak taula air masak tu abis sebab sara minum sorang atau secara berjemaah dengan kawan-kawan dia juga)

lepas tu dia kelam kabut nak minta aku breastfeed dia..tapi, tak bolehla..camne aku nak drive keta kang..aku tak beranila buat 'tindakan berani mati cam member aku sorang tu yang berani drive sambil breastfeed anak dia'-sebab dia bawak keta auto..boleyla kan...aku bawak manual, so janganla carik penyakit..so sementara tu, aku pujuk sara bawak gi kedai mamak kat taska dia tu then terus aku belikan 6kotak susu dutch lady chocolate. then aku hulur sekotak kat dia..dia minum susu tu sementara aku drive balik rumah..banyak juga dia minum. maybe sebab haus sangat kot..aku budget baki susu yang tinggal suku dari isi kotak tu kot..kesian sara, sure dia haus sangat..memang bersungguh aku tengok dia sedut air kotak tu semalam..

sebelum beli air kotak tu, aku hulur susu ebm dulu. tapi dia geleng kepala sambil cakap 'nanak..' . then camno tu? tu yang aku terfikir..hem, penat je aku pam susu ni hari-hari..tapi sara langsung tak nak minum.(sama la cam kes, penat je aku masak hari-hari tapi takde yang sudi nak makan.sure sedih kan?) kat dalam fridge kat rumah ada lagi 6botol EBM..yang tu tak tau la bila nak habisnya...

arini aku bekalkan 1botol ebm dengan 1 kotak susu dutch lady..aku pesan pada teacher sara, bagi sara minum ebm tu dulu. then dah habis ebm tu(atau dia memang tak nak minum langsung ebm) baru kasi dutch lady tuh...apa-apa pun aku tetap nak pastikan sara minum juga ebm aku. dan buat masa ni, aku tetap akan teruskan usaha walau aku tau sara takkan minum ebm tu..aku masih AKAN CUBA tetap meneruskan pam susu sehingga ke titisan akhir..sebab aku sayang juga nak stop pam walau hasilnya amatlah menyedihkan..nanti aku juga yang sedih..lepas tu nanti aku mesti fikir 'rugi je beli pam mahal tapi tak guna'...huhu..

ops..lupa, sebelum tu aku nak tanya..BOLEH KE/BAGUS KE/TAK PE KE MINUM SUSU DUTCH LADY KOTAK tu? husband aku kata tak bagus. yeke? hm..ley rosakkan gigi ke? sila lah jawab eh...thanks korang :)

11 comments:

Jiji said...

huish. Anis terbalik pulak susu dalam botol ebm dalam botol langsungtakmo!!kalo bagi dalam sip cup pon takmo Senang ceta SUSU MUSTI DARI TETEK. tu yg agak lanyut jugak tuh!

CuppyCakeMommy said...

tadahal pun bagi dutch lady..anak my sis cantik je gigi dia..yang penting sara kena rajib gosok gigilah ok

Lin said...

lin..aku rase si sara nk minum direct sbb klu minum direct, dptle melekat n manja2 ngn mama dia..lagipun..minum direct rasa nya suam2 panas..n ummpphh!!..hehe

lin, sarah dah 18 bulan..ko target nk susukan smpi 24 bulan which is 2 thn kn? klu ko stop skng..means ko tk capai target n niat ko..jgn begitu bebeh!! ni la antara dugaan ibu2 yg menyuskan anak dia..kdg2 give up..

ko dh try kasi sara minum pakai cawan? contohnye lps dia main penat2..ko letak ebm ko tuh dlm cawan...n tgk le..die nk minum ke tk..atau letak dlm cawan yg bestraw ke..ko beli cawan color pink yg ade gmbar snow-white or princess yg tgh menari-nari dgn skirt kembang..(hehehe)..cawan2 yg straw and gmbar dia attractive..

aku harap mentor aku tk putus asa..dulu ko yg ckp ngn aku "kuatkn semangat!!kuatkn semangat!!" hehe..chayok!chayook!

Lin said...

wei.td aku type pnjang2 pastu aku sent..tetibe ilang plk..tk tau le dpt publish ke tk..huhuhuh

lia said...

byk gula susu yg beli tu lin... so kena berus gg dgn betul la...

tp cm bs amsyar, dia cmpo air skit dlm susu yes tu

isabelle said...

susu kotak pun should be fine. cuma, standardlah kita yg BF, mesti terasa nape anak xnak EBM.

i stopped EBM awal tahun lepas. tapi sbb direct BF adam masih nak, so...when there is demand, there is supply (wpun maybe dah x byk sgt).
dan alternately, i bagi dia milo kotak, or nutrigen.

Elyn said...

i jwb tru YM je la lin...

ApasH said...

Tapi kalo stop pump meaning demand xde (waktu keje)..so supply pon makin kurang le kan.

Start umur baper baru boleh bagi susu kotak tu??

AshAnas said...

kak, sara dh 18 bulan, anas baru nk masuk setahun tp dia mmg reject ebm, sm mcm kes sara, minum air masak je kt nursery... dlm freezer, stok ebm anas sjk minggu lps asyik btmbh xprnh bkurang... hr2 shira ttp pam sbb takut kering susu sbb anas mmg nk direct bf je...
ms shira g gathering susuibu.com, ada dr.balkees paed & LC, dia ckp better kasik fresh milk berbanding fm... so, ok la akak kasik sara fresh milk... akak amik yg full cream, jgn amik low fat... mgkin perasa coklat tu manis sbb tu husband akak ckp leh rosakkan gigi...

Fid said...

horaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

nyonya
susu dutch lady kotak ok ja
apa yg tak bagusnya cuma flavored laa
but ok
anak i minum dah 2 thn ok lg giginya kecuali disebabkan oleh kes malas gosok gigi hahhahahahhaa

lin muhamad said...

jiji,
haha...samala weh ngan sara tu. dia nk fresh dr kilang..

cuppycakemummy,
tu another prob.amat susah nk gosok gigi budak ni..berperang je selalu..

lin,
betul ape ko ckp tu lin.dia suka nk menggentel badan aku.tu yg suka melekap je manjang. tapi lama2 aku rimas gak.
pasl cawan tu lin, maila rumah aku..dah bermacam2 pattern cawan aku beli utk sara..tapi hm..asal dia rasa je tu 'ebm', terus dia geleng kepala
cakap 'nanak'...

lia,
o...hm, sara ni susahla nk gsk gigi..takpe, kena paksala jwbnya kan.

isabelle,
oo adam umur brp eh? tu la..skrg ni i bekalkan 1kotak susu kotak dengan 1 botol ebm.
mmg abis..tapi teacher tetap ckp sara reject ebm.

elyn,
thanks elyn atas saranan dan idea elyn tu..nanti kite pk

apash,
hm..ikutkan klu anak umur 2thn baru ok nk bg..tapi aku dh start bag susu tu kat sara since dia dh masuk sthn lebih.tapi aku tak
kasi satu kotak terus..kasi sikit2 je dia isap.

ashnas,
akak dhtry kasik full cream milk tu tapi sara tak nak.dia minum perasa strawberry ngan coklat jek.

kak fid,
thanks kak fid..now i've no worried.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...