Wednesday, April 14, 2010

aku yang tak prihatin

semalam aku balik agak lewat..sampai taska pun dah 6++..tapi still ramai kawan2 sara.
dalam kepala terbayang sara sorang je..lega rasanya. then teacher dia maklumkan semalam sehari suntuk dia merengek. mula la tu..tunjuk manja dia.

balik rumah tu dia cranky tak sudah. sampai nak mandikan pun seksa. dia menggelepar atas lantai bilik air tu. baru papa dia tau..selama ni ari-ari aku alami menda yg sama. especially time nak gosok gigi. memang menyeksakan.

pas dia ngamuk semalam, menyusu tak sampai berapa minit terus zzz...see..aku dah agak. dia ni ngantuk.bila ngantuk, mula la buat perangai.. pastu malamnya dia terjaga. bila aku ke dapur, dia turun katil sendiri tengah2 mamai..akibatnya..

aku sendiri tak perasan luka kat bibir atas sara tu. bila aku buka lampu bilik baru perasan..hai..sungguh aku ni mama yang tak prihatin..rasa bersalah sangat.

sekarang ni aku tengok keletah dia makin menjadi..susah sgt nak makan luar/jalan2..aritu gi sogo, dia tak nak di dukung.nak lepas bebas. yang papa dia ikutkan je. aku ni jenis mulut bising tak benti ingatkan..'kat sini bahaya.dah banyak kes budak kena culik.jagala sikit sara tu'..betul..skrg ni nak merendek ngan tenang pun tak boleh.

tengok anak orang lain boleh plak sopan santun..tertib je. tak bising. sara ni..hm...bukan takat bising. nak duduk dalam highchair pun tak nak.so end up..aku ngan husband kenala makan bergilir.sorang lagi kena jaga dia...kalau tak abis dikacaunya semua orang yg ada kat situ..muka kitorang jangan cakapla..dah tahap tebal dari tembok tu.acik dah takde rasa malu lah..

anak korang camni gak ke? camne ye nak ajar dia supaya behave sikit...aku tau dia kecik lagi. tapi susahla camni. kadang tu risau kalau gi rumah orang,tuan rumah tak suka.huhu..jenuh aku tarbiah kat dia...tapi camtu jugak..

15 comments:

isabelle said...

ayat 'jenuh aku tabiah dia' itu sungguh ganaz x hengat..hehehe

there are times adam is well-behaved, ada masa tu mcm hantu jugak. xdapek den nak nolong.

lin said...

isabelle,
haha..tarbiah yg i mksdkan tu...'ala i becakap2 ngan dia masa dia ngah tido tu..tarbiahla tu kan?but i think..i yg patut kena tarbiah dulu..huhu..

Oyis said...

hadoi la... itu hari kat msia pon aisyah ada wat perangai mcm tu jgk, i mmg betul2 x tau nak wat apa. mungkin diaorg ni dah masuk peringkat 'bijak', tu yg mcm2 diorg demand agaknya. kalo mkn luar tu, mmg byk ragam, dah la kita ni ala2 nak melantak semua yg dlm menu almaklum dah lama x mkn masakan msia kan, dia plak sibuk nangis, nangis, nangis, x nak duduk dlm high chair la, rimas panas restoran la, takut kucing kat bawah kaki la. hmm... mmg kena sabar ek lin...

Oyis said...

hadoi la... itu hari kat msia pon aisyah ada wat perangai mcm tu jgk, i mmg betul2 x tau nak wat apa. mungkin diaorg ni dah masuk peringkat 'bijak', tu yg mcm2 diorg demand agaknya. kalo mkn luar tu, mmg byk ragam, dah la kita ni ala2 nak melantak semua yg dlm menu almaklum dah lama x mkn masakan msia kan, dia plak sibuk nangis, nangis, nangis, x nak duduk dlm high chair la, rimas panas restoran la, takut kucing kat bawah kaki la. hmm... mmg kena sabar ek lin...

Mrs. Eeza Herman said...

siannye sara...
hm, umur sara mcm ni, mmg lasak sket..
banyak bersabar ekk..
takut bila hilang kesabaran tu, sure angkat tangan punyer nanti..

azzamoro said...

find the food yang dia suke. dulu pun aku mengalami masalah macam ko. tp last aku perasan kalau dia suke food tu dia akan duduk diam dan menikmati makanan.

food yang dia suke adelah roti bakar n ice cream. keke

ice cream boleh try milo ice cream dalam cup. sedap

ApasH said...

Lin, anak aku yg baru setahun pon dh tunjuk "belang" cam sara. Kalo dalam kereta x reti dok diam..dalam carseat jgn harap le..

Tapi mintak2 xde le sampai besar..susah kang..

mummy_adam said...

anak2 nie mmg kalo nk tido pastu tahan2 mcm tulah jadi nyer.. sume xkena..

biasanya time makan kita org akan dudukkan dia kat highchair n bagi dia makan apa yg dia nak or dia suka.. sure dia akan dok diam n enjoy the food.. kalau dia nak apa yg kita makan, bagi jer.. biar dia rasa..

Nieza Ishak said...

mmg kena train dia lin.

even anak2 nieza walaupun mengamuk ..time makan tetap makan sama2.

cara trainnya ..
makan ekut schhedule ... buat dia tertarik.. cemana ekk nak cakap. tak pandai pulak nak ajar ..

ieda a.k.a mama erfan said...

hahah sama la kita lin... erfan pon da pandai nak prangai macam tu.. asik la nak nangis tak tentu sebab, bila didukung meliuk lintuk mintak lepas.. adehh kadang hilang gak sabar nih...

CuppyCakeMommy said...

budak2 mmg camtu..lagi dia lasak,lag lah tandanya dia cerdik..heheh..layan kan aje

Fid said...

pukol 6++ tu kira awai la
kakak ambik anak kakak paling awal jam 610pm tauu sian anakku

apa kata masa sara tidur pesa pesan pesan ngan dia

ibu_Arifa said...

ku ingt aku ku yg mcm ni, mmg hangin kalo diorg buat perangai, kadang tu msk shopping komplex (aritu outing g cari kasut utk dalila lah-tu yg sampai 1 bulan baru leh beli tu..padahal png ni bknnyer besar/byk pun tempt shopping) masuk xsampai sejam dia dah amuk2 dah..nak bjln ikut arah dia suka, tak bagi kita pegang tgn dia..sudahnyer menangis mcm kena pukul..malu kami ni tok sah ckp lah..terus bayar duit parking..balik gitu jer.
Time mkn..saya pun mmg dok bergilir dgn hubby sejak dalila boleh berjln ni, ikut mood dia jgk time nak mkn sama2 tu..

mgkin 'masa' ni mmg fasa diorg cenggini kot lin..sabar jer lah kan..
tapi kalo dia xmenangis time outing-saya dan hubby sure puji (as reward) dgn harapan di tahu..kelakuan baik (xmenangis) ibu dan abah suka.

Elyn said...

i pun kalau nk pi mkn rase cam hazab. even dh bg die mkn yg die suke then ddk kat highchair. sekejap je lin. die lai suke duduk kat peha gebu i ni eekek. pastu kacau la mknn i. geram pun ade.

belum lai part berjln. terlepas je tgn die larik jauh2. risau jatuh tersembam!!

Farah said...

afif pon dah start buas skang..yer i panggil buas sebab kalau dukung time jalan2 die menggelepar nak turun..pastu kalau masuk dalam stoller leh turun sendiri lak tu..takut btul kalau tiba2 ilang..tanye kat babysitter die..kat rumah diorg takdela buas sgt pon..agaknye ngan kite ni (mama die) die nak tarik attention kot..sebab tu die buat perangai sikit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...